“Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt”

...

Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij." Fotografie: Steven Snoep.

Zit er een duurzaam businessmodel in afgedankte kleding? Jazeker! Janine Everts-Witvoet verkoopt met De Diva perfecte designer fashion, zo goed als nieuw, voor pakweg een kwart van de prijs. Een slim concept, geboren uit liefde voor topmerken, dat goed geld oplevert!



Ze was al 27 jaar juf op een basisschool, haar kinderen inmiddels volwassen. Janine Everts-Witvoet wist: als ik in mijn werkzame leven nog eenmaal het roer wil omgooien, moet ik het nú doen. Ze koos voor haar passie (“Mooie kleding van topmerken”) en begon in Haren haar eerste winkel in tweedehands designer fashion van topmerken als Gucci, Prada, Louis Vuitton, Chanel en Burberry. Inclusief tassen, schoenen, laarzen, sieraden en andere accessoires, eveneens van topmerken. Pre-loved, zoals ze dat noemt. Onder het motto ‘first class second hand’. Met resultaat: inmiddels heeft Janine ook De Diva-winkels in Sneek en Zwolle.

Hoe kwam je op het idee?
“Ik was altijd al op zoek naar mooie kledingmerken. Dan ben je verzekerd van een goede pasvorm en mooie stoffen. Maar ja, ik stond voor de klas; dan ga je geen 800 euro betalen voor een leuk jasje. Ik zocht hier, in de noordelijke provincies, wel in tweedehandswinkels maar daar vond ik nooit wat. In de Randstad en dorpen als Blaricum wel. Zo kwam ik op het idee van De Diva.”

Hoe werkt je concept?
“Mensen vinden het vaak zonde om ongebruikte designerkleding zomaar weg te gooien. Ze verkopen het liever aan iemand die het wél weer draagt, en wij helpen ze daarbij. Op onze website staan onze inbreng-eisen: de kleding moet schoon zijn, zonder vlekken. Geen beschadigingen, dus echt puntgaaf, want wij zijn geen kledingherstellers. In overleg bepalen we de verkoopprijs, grofweg een kwart van de originele prijs. Bij heel populaire merken soms iets meer, zeker als een item er nog als nieuw uitziet. De verkopers ontvangen 45% van de verkoopprijs, wij de rest. We etaleren de kleding drie maanden.”

“Ik weet zelf hoe groot de kick is: een topmerk dragen voor een bescheiden prijs”


Janine Everts-Witvoet, De Diva

Wat doen jullie met niet-verkochte items?
“Soms gaan die terug naar de eigenaren. Maar heel vaak vinden ze het goed als wij die schenken aan een goed doel. In Zwolle en Haren geven we het bijvoorbeeld aan een stichting die de kleding uitdeelt aan mensen met geen of heel weinig geld. Nou, die worden daar heel blij van. En de oorspronkelijke eigenaar en wij op onze beurt ook.”

Hergebruik voorkomt verspilling. Was dat voor jou een belangrijk argument?
“Zeker. Het is toch doodzonde als al die prachtige kleding ongebruikt in een kast hangt te verstoffen? Dat hoor ik ook van de mensen die via ons hun kleding willen verkopen: zij willen goede kleding niet zomaar weggooien. Maar eerlijk gezegd ging het me daarnaast vooral om de commerciële kansen: blouses, schoenen, tassen van topmerken, allemaal zo goed als nieuw, voor een schappelijke prijs. Ik weet zelf hoe groot de kick is als je met een bescheiden budget toch een topmerk kunt dragen.”

Jongeren zijn bovengemiddeld duurzaamheidsbewust. Trekken jullie veel jonge klanten?
“Steeds meer. Soms komen jongeren hier met hun moeder of zelfs ook hun oma, dan is het leuk als ze allemaal wat kopen. We verkopen ook wel eens aan studenten. Vanaf een jaar of twintig zie je dat jongeren meer oog krijgen voor duurzaamheid, zeker ook wat betreft hun kleding. Dat ze echt klaar zijn met goedkope kleding waarvan je je vaak kunt afvragen onder welke arbeidsomstandigheden die is gemaakt.”

Letten jullie daar zelf ook op?
“Nou, als ik weet dat kleding van een bepaald merk misschien is gemaakt door jonge kinderen in een naaiatelier in India of Bangladesh, ga ik die echt niet verkopen. Dat past niet in ons concept.”

circle closet

Funding voor verhuurder designerkleding

Dat er een grote markt is voor betaalbare designerkleding, blijkt niet alleen uit het succes van De Diva: het Nederlandse kledingverhuurbedrijf Circle Closet, vorig jaar opgericht door Florentine Gillis, haalde dit voorjaar moeiteloos een ton binnen via crowdfunding. Circle Closet richt zich met name op het verhuren van designerkleding voor bepaalde gelegenheden, om zo te voorkomen dat kledingstukken ongebruikt in de kast blijven hangen. Met het bedrag is Gillis van plan om door te groeien, in zowel binnen- als buitenland. (Bron: FashionUnited.nl)

...

"De mooiste items van merken als Chanel, Prada en Gucci hangen we in een apart rek, op letterlijk gouden hangers.” Fotografie: Steven Snoep.

...

"De mooiste items van merken als Chanel, Prada en Gucci hangen we in een apart rek, op letterlijk gouden hangers.” Fotografie: Steven Snoep.

Hoe gaan de zaken?
“Goed. Al hebben we ‘m tijdens corona wel geknepen: we hebben geen webshop, dus boekten nul omzet toen de winkels gedwongen dicht gingen. Maar voor die tijd gingen de zaken gelukkig erg goed, en ook nu weer.”

Welke items gaan echt als warme broodjes?
“Mooie merktassen van Louis Vuitton en Chloé, die vlíegen weg. Dure sneakers van Balenciaga of bijzondere Nikes gaan ook heel hard. De mooiste items van merken als Chanel, Prada en Gucci noemen we ‘goud’ en hangen we in een apart rek, op letterlijk gouden hangers.”

Met jouw liefde voor topmerken, is dit voor jou een snoepwinkel?
“Absoluut, haha. Ik draag altijd kleding uit een van onze winkels. Iedere dag wat anders. Hetzelfde geldt voor onze veertien medewerkers. Ik verplicht tot niets, maar iedereen mag uit de winkels dragen wat ze willen.”

En als een klant nou nét zoekt wat een van jullie aan heeft?
“Dat gebeurt geregeld. We proberen dan eerst om ze op vergelijkbare items te wijzen. Maar ja, we zijn natuurlijk wel een winkel, alles is hier te koop. Laatst wees een klant verrukt naar mijn sneakers: in deze uitvoering zocht ze die al jaren! Ik heb ze direct uitgetrokken en voor een mooi prijsje aan haar verkocht. Leuk toch?”

“Wist jij dat de markt voor gebruikte kleding 11 keer sneller groeit dan de winkelbranche als geheel? Over vier jaar bedraagt die maar liefst € 34 miljard, verwacht het Kennisplatform Cross-Border Commerce Europe! En doordat Janine lokaal werkt, is er bij haar ook geen verpakking of verzending nodig, zoals bij platforms als Vinted en Vestiaire Collective.”

Louise Kranenburg, Pensioenfonds Detailhandel

...

De Diva kiest bewust voor vestigingen in drukbezochte winkelstraten, zoals aan de Sassenstraat in Zwolle. Fotografie: Steven Snoep.

...

De Diva kiest bewust voor vestigingen in drukbezochte winkelstraten, zoals aan de Sassenstraat in Zwolle. Fotografie: Steven Snoep.

Met jouw winkels zit je op toplocaties. Best duur toch, voor een tweedehandswinkel?
“Dat doe ik expres. In Zwolle zitten we bijvoorbeeld recht tegenover het chique Pauw. In het begin kijken ze dan wel wat sceptisch naar ons. Zo van, wéér een tweedehandswinkel. Maar als we eenmaal open zijn, zien ze de toegevoegde waarde: hun merken worden bij ons doorverkocht. En van de opbrengst kunnen de klanten dan weer nieuwe kleding kopen bij hen. Zo is de cirkel weer rond.”

Mis je de klas nog wel eens?
“Tuurlijk, ik heb dat altijd geweldig werk gevonden. Maar nu ben ik heel blij dat ik deze stap naar het ondernemerschap heb gezet. Het heeft me enorm veel energie gegeven. En het blijft inspireren dat we klanten blij maken met mooie merken, voor relatief weinig geld.”

Lees meer

Angela (r) en Cathy Ursem van Food for Skin.

Retailers

“Gezonde huidverzorging uit groente, zonder microplastics”
“We zijn gestart met vijf soorten. Inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld.”

Retailers

“Gezonde groeimarkt: de eerste winkel in alcoholvrij speciaalbier”
Diederick Kraaijeveld van Oud Hout: "Elke plank heeft een verhaal."

Retailers

“Uit weggegooid materiaal iets begerenswaardigs maken”
Ton Aalbers: "Duurzaamheid gaat veel verder dan energiezuinig – het gaat ook om gezond en prettig."

Retailers

“Je huis heeft enorm veel invloed op je gezondheid”
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retailers

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"

Retailers

“Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer naar mijn werk ga"

Retailers

“Pensioen? Laat mij maar doorwerken”
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retailers

“We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard”
Alvin den Otter: "Ik houd van werken. Sterker nog, ik kom nooit aan mijn vakantiedagen toe."

Retailers

“Wie weet zet ik op mijn zestigste nog wel iets nieuws op“
Dominique Bosgraaf: "Het leven begint voor mijn gevoel pas net. Ik zou niet weten wat ik aan pensioen ga krijgen."

Retailers

“Als ik met pensioen ga, wil ik mijn eigen camping runnen”