"Uit weggegooid materiaal iets begerenswaardigs maken"

...

Diederick Kraaijeveld van Oud Hout: "Elke plank heeft een verhaal." Beeld: Foto Miché.

Een wereld zonder afval, waarin we álles hergebruiken: in 2050 moet het zo ver zijn. Gaat dat lukken? Hier en daar zie je al mooie voorbeelden. Zo maakt Diederick Kraaijeveld sinds 2007 uit afvalhout de prachtigste mozaïeken, waarmee hij wereldberoemd werd. “Oud hout is geen afval, maar kostbaar materiaal met een verhaal.”



Het terrein waar Kraaijeveld werkt – aan de rand van Hilversum naast het vliegveld – ademt de sfeer van een creatieve vrijplaats. Tijdens de Koude Oorlog lag hier militair materieel in opslag. Nu mogen zes creatieve geesten er van de gemeente Hilversum op een duurzame manier kunst maken. Met een fijn oog voor detail puzzelt Kraaijeveld hier zijn wereldberoemde houtmozaïeken in elkaar. Z’n jongste werk hangt bij de ingang: een meer dan levensgroot gebakken ei. Zo geraffineerd van kleuren en schakeringen dat ’t water je in de mond loopt – gemaakt uit 100% afvalhout.

Werk je uitsluitend met gebruikt hout?
“Ja, ik gebruik hout dat anders wordt weggegooid. Ik verf het ook niet. Ik neem de kleuren zoals ze zijn. Hier in de loods heb ik honderden gebruikte planken op kleur liggen. Soms ook met stickers erop zodat ik weet waar ze vandaan komen. Elke plank heeft namelijk een verhaal. Ook dat maakt deel uit van het werk.”

Waarom sloophout?
“Omdat ik vind dat we te veel weggooien. Van jongs af aan verbaas ik me daar over. Als morgenster haalde ik vroeger spullen weg bij het grofvuil. Zo heb ik daar ooit twee versleten club chairs weggehaald. Hetzelfde doe ik nu met afvalhout. Het is mijn doel geworden om iets begerenswaardigs te maken van materiaal dat mensen zomaar hebben weggegooid.”

Werk je altijd in opdracht?
“Vaak wel. Soms zijn het bedrijven van wie ik de opdracht krijg, soms particulieren, soms ook gemeenten. Ik zeg in principe overal ‘ja’ tegen. Zo heb ik onlangs in opdracht van de gemeente Hilversum een portret gemaakt van vertrekkend burgemeester Pieter Broertjes. Het spiegelei is een opdracht van een particulier.”

Exposeer je ook?
“Zo nu en dan. Ik hing in galeries in Londen, Istanboel, Hamburg en Dubai. Maar die galeriehouders willen elke twee jaar een grote expositie. Dan ben ik alleen maar aan het werk voor de galeries. Daar ben ik mee gestopt. Maar ieder jaar hangt mijn werk bijvoorbeeld nog wel op Art Miami. Ook doe ik soms projecten waar exposities aan zijn gekoppeld.”

Wat kost een Kraaijeveld?
“De All Stars die veel mensen wel kennen, heb ik in serie gemaakt. De kleinere van 50 bij 50 centimeter zijn 3 duizend euro. Mijn andere werken, ook de grotere All Stars, zijn 15 duizend euro. En als ik me kwaad maak, kan ik er een paar per maand maken. Maar ik doe alles zelf. Ik zaag, ik teken, ik ontwerp en ik onderhoud het contact met de klant. Het is een one-man-show.”

Het zagen van de stukken zou je ook kunnen laten doen. Andy Warhol en Damian Hirst deden dat ook. Zou dat geen slimmer businessmodel zijn?
“Wellicht. Maar dat wil ik niet. Ik heb er namelijk ook plezier in om het zelf te doen. En ik geloof in de toegevoegde waarde ervan. Bovendien weet ik mijn plankjes precies te vinden. Ik heb het goed zo.”

“Pasgeleden hebben we € 100 miljoen geïnvesteerd in een fonds dat leningen uitgeeft voor circulaire initiatieven. Oude materialen en restproducten zijn geen afval, maar het begin van iets nieuws!”

Henk Groot, Pensioenfonds Detailhandel

...

IMG 5996 1

...

IMG 5996 1

Wat is je grootste werk tot nu toe?
“De Mus. Het is ook tevens m’n eerste buitenkunstproject. Het is 6,20 meter bij 5,30 meter en hangt sinds eind vorig jaar op twaalf meter hoogte op de zijkant van winkelcentrum de Riebeeck Galerij in Hilversum. Het hout is afkomstig van allerlei plekken in Hilversum: van afval uit bouwcontainers tot plankjes uit de tafel van de oude directeurswoning op de vroegere Gemeentewerf.”

Tot slot: wat is je droomproject?
“De kaart van Amerika, gemaakt van hout afkomstig uit elke staat. Ik heb op m’n 25e een half jaar gestudeerd in Austin, Texas en heb m’n hart verpand aan dit land. Samen met een goede vriend zou ik alle staten willen bezoeken, op zoek naar mooie planken en hier een documentaire over willen maken. Dat zou te gek zijn.”

Diederick Kraaijeveld

Diederick Kraaijeveld (58) studeerde geschiedenis in Leiden en ging na zijn studie aan de slag als journalist bij de Haagsche Courant. Vanaf 1992 werkte hij als redacteur en verslaggever bij RTL Nederland. In 2006 startte hij www.oudhout.com; in 2007 zegde hij zijn baan bij RTL op. Sindsdien is hij fulltime zelfstandig houtkunstenaar.

Lees meer

Angela (r) en Cathy Ursem van Food for Skin.

Retail Helden

"Gezonde huidverzorging uit groente, zonder microplastics"
“We zijn gestart met vijf soorten. Inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld.”

Retail Helden

“Gezonde groeimarkt: de eerste winkel in alcoholvrij speciaalbier”
Ton Aalbers: "Duurzaamheid gaat veel verder dan energiezuinig – het gaat ook om gezond en prettig."

Retail Helden

"Je huis heeft enorm veel invloed op je gezondheid"
Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij."

Retail Helden

"Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt"
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retail Helden

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"

Retail Helden

"Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer naar mijn werk ga"

Retail Helden

"Pensioen? Laat mij maar doorwerken"
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retail Helden

"We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard"
Elles Kempers: "Voor elk kilo hergebruikte spullen die je koopt bespaar je één kilo CO2. In het afgelopen jaar hebben we in totaal 33,3 miljoen kilo CO2 bespaard, vergelijkbaar met het effect van 4,4 miljoen bomen."

Retail Helden

"Met Het Goed maken we tweedehands eerste keus"
Jules Schneider: "Alleen maar superslanke professionele fotomodellen is niet meer van deze tijd."

Retail Helden

"Ik wil dat iedereen zich trots en mooi kan voelen"