“Met elke tas wil ik minstens 35 wegwerptassen voorkomen”

...

Fotografie: Maurits Giesen.

‘Kilo’s plastic in maag van aangespoelde griend’. Toen Ernst-Jan Koole dat nieuwsbericht las, wist hij het zeker: hij moest en zou iets aan de plastic-plaag doen! Met NoMorePlastic verkoopt hij nu in binnen- én buitenland trendy tassen gemaakt van gerecycled bedlinnen en tafellakens. “Elke tas vervangt zo’n 35 wegwerptasjes per jaar.”



Groot logo, felle kleur: de meeste big shoppers zijn verre van sexy. Nogal wiedes dat we die niet spontaan meenemen als we gaan winkelen. Daarom nemen we bij het shoppen nog (te) vaak nieuwe wegwerptasjes mee. In 2018 gingen zo maar liefst 600 miljoen plastic tassen over de toonbank, alleen al in Nederland. Tel daarbij de 33 kilo per persoon aan plastic verpakkingsafval die we elk jaar veroorzaken en je weet: de wereld heeft een plasticprobleem. In cijfers: sinds de uitvinding van plastic is er al 9,2 miljard ton van gemaakt. Nog altijd verdwijnt dat grotendeels in vuilverbranders, op de stort en in de natuur, waarvan 13 miljoen ton in de oceanen. Elk jaar opnieuw.

Dat moet anders, vindt Ernst-Jan Koole van NoMorePlastic. De Haarlemmer werkte voorheen bij Talpa, waar hij jarenlang ondernemers hielp met marketingcampagnes op radio en televisie. Die ondernemers inspireerden hem tot het starten van zijn eigen onderneming; eentje waarmee hij impact kon maken. Daarom lanceerde hij in de zomer van 2019 op Wereldmilieudag zijn bedrijf NoMorePlastic. Dat produceert duurzame shoppers van gerecycled bedlinnen en tafellakens, en verkoopt die inmiddels in binnen- én buitenland.

Doel: Great Bubble Barrier in Spaarne

Het goede doel waar NoMorePlastic 5% van haar plastic aan doneert is aan het Amsterdamse The Great Bubble Barrier. Ernst-Jan wil zo een bellenbarrière bij elkaar verdienen in het Spaarne. Het systeem bestaat uit een buis met luchtgaatjes die over de breedte van een rivier of kanaal op de bodem ligt en waar continu lucht uit stroomt. Kleine opstijgende luchtbelletjes vormen een gordijn dat rondzwevend plastic tegenhoudt en meeneemt naar de oppervlakte. Doordat de bellen zijwaarts verplaatsen, nemen ze het plastic mee naar de oevers, waar het kan worden opgevangen. Zo’n bubbelscherm geeft geen hinder voor scheepvaart of watersporters, en ook niet voor watervogels of vissen.

“Eind 2021 heb ik mijn vaste baan opgezegd; ik ga vol voor NoMorePlastic”


Ernst-Jan Koole, oprichter

...

Fotografie: Maurits Giesen.

...

Fotografie: Maurits Giesen.

Hoe kwam je op dat idee?
“In 2018 was ik op vakantie op Samos. In de krant las ik: op een strand in Thailand was een griend, een dolfijnensoort, aangespoeld met 8 kilo plastic in zijn maag. Dat beeld liet mij niet meer los. Wandelend over Samos zag ik dat ook daar de straten en stranden bezaaid waren met plastic. Ik besefte: plastic is een wereldwijd probleem! En daar wilde ik iets aan doen. Vooral door wegwerpen tegen te gaan. Want wist jij dat 40% van alle plastic producten al binnen één maand in de afvalemmer belandt?”

Op vakantie denken mensen wel vaker: ‘Ik ga het roer omgooien’. Jij deed het écht?
“Precies, ik ben gelijk begonnen. Het eerste waar je naar op zoek gaat is een partner die de tassen voor je kan maken. Ik startte in eigen land. Echter kon niemand mij helpen aan de modellen die ik voor ogen had: sterke tassen van gerecycled materiaal, met binnenvoering, maar vooralsnog ook in een beperkte kleine oplage. ‘Vanaf 10.000 stuks kunnen we praten’, kreeg ik te horen. Ik wilde voorkomen dat ik met een zolderkamer vol met duizenden tassen zou komen te zitten. Niet bepaald duurzaam. Je weet immers nooit zeker of iedereen zo enthousiast is als jij over het idee.”

MINDER PLASTIC: IT’S IN THE BAG!

Met zijn initiatief om (plastic)afval te bestrijden met fancy ‘upcycled’ tassen zit Ernst-Jan in een groeiende en succesvolle trend. Je kent vast ook Susan Bijl, MoreThanHip en diverse andere makers van tassen en accessoires uit bijvoorbeeld afgedankte zeilen van zeilschepen.

Grootmeesters op dat gebied zijn twee Zwitserse designers, de broers Markus en Daniel Freitag. Onder hun familienaam maken zij sinds 1993 trendy (fiets)tassen van afgedankte dekzeilen van vrachtwagens. Freitag verkoopt wereldwijd tassen in allerlei soorten en maten en heeft zo'n 250 medewerkers. Sinds kort produceren ze zelfs circulaire vrachtwagenzeilen: zo is hun grondstof straks al circulair vóórdat zij er tassen van maken. Clever.

Waar vond je de ideale leverancier wél?
“In India vond ik een partner die organisch met mij mee wilde groeien. Ik begon dus met 300 tassen, behoedzaam. Ik heb wel even getwijfeld of ik mijn tassen van zo ver moest laten komen. Maar ik realiseerde dat, als we ze bij een Nederlandse partner zouden laten maken, die ze vrijwel zeker ook uit India zou halen. Bovendien: je helpt de lokale economie daar.”

...

Fotografie: Maurits Giesen.

...

Fotografie: Maurits Giesen.

Je bestrijdt plastic tassen met tassen van gerecycled bedlinnen & tafellakens?
“Precies! Ik wilde een degelijke tas maken waarmee je wél gezien wilt worden, die je altijd graag meeneemt en die lang meegaat. Zodat je nooit meer een plastic tasje van een winkel hoeft te accepteren. Dat scheelt.”

Hoevéél scheelt dat?
“Als je een tas van ons hebt, hoef je niet 35 keer per jaar een plastic tasje uit een winkel mee te nemen – want zoveel plastic tassen gebruikt elke Nederlander gemiddeld per jaar. Bovendien: doordat we onze tassen maken van gerecycled textiel helpen we ook om de afvalberg te verkleinen. Met de aanschaf van een tas steun je bovendien The Great Bubble Barrier, waar 5% van onze opbrengst naar toe gaat. Deze organisatie vangt via speciale luchtbellenschermen plastic afval op in rivieren, zodat het niet in zee belandt en daar eeuwenlang ongrijpbaar blijft rondzwerven.”

Je doet dit nu 3 jaar. Hoe gaat het inmiddels?
“In juni 2018 ben ik met het idee begonnen en precies een jaar later, op Wereldmilieudag 2019, lanceerde ik NoMorePlastic. Sindsdien is de omzet jaarlijks verdubbeld. In het najaar van 2021 heb ik besloten om mijn vaste baan op te zeggen en vol te gaan voor NoMorePlastic.”

Hoe bereik je je klanten?
“Naast de verkoop in fysieke winkels hebben we een eigen webshop. Verder zijn er steden, bedrijven en goede doelen geïnteresseerd in de tassen met opdruk. In Haarlem, Leiden en Amsterdam worden de tassen verkocht met een design met highlights van de stad. Zo is ook de lokale VVV een doelgroep voor ons. De 450 deelnemers van Swim to fight Cancer in Breukelen kregen een tas met opdruk als herinnering mee. Als een medaille, maar dan functioneel.”

Wanneer ben jij tevreden?
“We hoeven echt geen bedrijf te zijn dat in de perfectie streeft naar een betere wereld. Dat je zo groen bent, dat je nooit meer het vliegtuig zou mogen pakken. We begrijpen dat mensen ook normaal willen leven. We willen wel helpen bij de bewustwording. Eigenlijk is de boodschap heel simpel: koop nu één keer een goede tas waar je heel blij van wordt. En stop met die plastic tassen.”

“Fijn, dit soort initiatieven! Want afval, daar willen we liefst zo snel mogelijk vanaf. Daarom gaan we in 2023 samen met twee andere Nederlandse pensioenfondsen om de tafel met bedrijven waarin we beleggen om concreet te kijken hoe we kunnen zorgen dat we als samenleving minder gaan weggooien. Daarbij mikken we allereerst op de verpakkingsindustrie en de horeca, twee sectoren waar op dat punt veel te winnen valt. Zo helpen we de transitie naar een circulaire economie.”

LOUISE KRANENBURG, PENSIOENFONDS DETAILHANDEL:

...

Fotografie: Maurits Giesen.

...

Fotografie: Maurits Giesen.

Lees meer

Michael Musandu (Lalaland): "Start selling reality!"

Aanjagers

“Digitale fotomodellen voor een inclusievere modewereld”

Aanjagers

“Etensresten zijn geen afval, maar basis voor iets heerlijks”
Bert van Son: "We willen onze jaaromzet vertienvoudigen, naar een miljoen spijkerbroeken. Waarvan er zoveel mogelijk zijn gemaakt van 100% gerecyclede katoen."

Aanjagers

MUD Jeans klaar voor doorbraak met 100% gerecyclede spijkerbroeken
Mark Kulsdom: "De race is nog niet gelopen. De transitie is nog in volle gang!”

Aanjagers

“Van harde confrontatie naar radical kindness”
Morgane Bélibel: "Zuivel is niet per se nodig voor lekkere patisserie. We kunnen de bio-industrie links laten liggen."

Aanjagers

“Lekker gebak is prima mogelijk zonder dierlijke ingrediënten”