“Klanten meenemen in de wereld van koffie, dat geeft energie”

...

Bob Hoogerhuis: "Ik wil klanten meenemen in de wereld van koffie, door ze aan de bar andere smaken te laten proeven dan ze gewend zijn. Daar krijg ik energie van.” Fotografie: Steven Snoep.

Bob Hoogerhuis (31) werkt bij Nespresso Den Haag en Leidschendam. 

Hij weet nog dat hij op zijn achttiende zijn eerste kop koffie dronk, maar verder had Bob Hoogerhuis (31) zich nooit in het drankje verdiept. Totdat hij bij Nespresso aan de slag ging. Sindsdien is hij verkocht. “Er is een geschikte koffiesoort voor ieder moment van de dag.”



Klanten komen regelmatig binnen voor hun oude, vertrouwde koffie, maar Bob vindt het juist leuk om ze een nieuwe soort te laten ervaren. “Dat stukje beleving in de winkel is belangrijk,” vertelt hij. “Ik wil klanten meenemen in de wereld van koffie, door ze aan de bar andere smaken te laten proeven dan ze gewend zijn. Daar krijg ik energie van.”

“Ik heb alle koffiesoorten inmiddels geprobeerd en drink al lang niet meer één soort, maar wissel door de dag af” 


Bob Hoogerhuis, boutique manager Nespresso

Verschil
In de winkel is er eigenlijk altijd wel een nieuwe koffiesmaak of -product. Het assortiment van Nespresso is volgens Bob in de afgelopen twee jaar enorm uitgebreid. “Je kunt nu kiezen uit minstens zeventig verschillende soorten koffie. Moeilijk om te onthouden, maar het maakt het werk als koffiespecialist alleen maar interessanter. Ik heb al onze producten inmiddels geprobeerd en drink allang niet meer één soort, maar wissel door de dag af.” 

Coachen
Twee jaar geleden kwam Bob via-via bij Nespresso terecht. Daarvoor werkte hij ruim vijf jaar bij een uitzendbureau voor horecapersoneel als account- en regiomanager. Nu is Bob Boutique Manager van twee locaties: Nespresso Den Haag en de vorig jaar geopende winkel van Nespresso in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. In beide zaken is zijn grootste rol het coachen van de koffiespecialisten, vertelt hij: “Hoewel ik meehelp in de verkoop, is de ondersteuning en ontwikkeling van mijn collega’s mijn voornaamste job. Als de koffiespecialisten hun werk maar goed kunnen doen en het verhaal overbrengen op de klanten. Daar gaat het om. Als ik dan vervolgens resultaat zie, mensen zie groeien, geeft dat me echt een voldaan gevoel. Daarnaast word ik blij van het stukje hospitality, de gastvrijheid richting klanten.”  
 
Geen zorgen
Als Bob aan zijn pensioen denkt, moet hij toegeven dat dat voor hem nog iets abstracts is. “Het lijkt allemaal nog erg ver weg, dus ik heb geen idee hoe mijn pensioen er tegen die tijd uitziet. Toch geeft het me een fijn gevoel dat ik door het opbouwen ervan, straks zekerheid heb als ik stop met werken. Dat ik geen zorgen heb in die fase van mijn leven en leuke dingen kan blijven doen. Ik vertrouw erop dat mijn pensioen goed voor me wordt geregeld, mits ik natuurlijk blijf werken. Maar ik blijf dat doen zolang ik er plezier in heb. Totdat ik voel: dit is een goed moment om met pensioen te gaan. Ik wil juíst niet alles opsparen voor later.” 

Bob woont samen met zijn vriendin Laura in Hoogland, een dorp onder de rook van Amersfoort. Hij studeerde Commerciële Economie in Groningen en kwam daarna bij een uitzendbureau terecht. Inmiddels werkt hij vijf dagen in de week bij Nespresso. Er zijn twee onderdelen die voor Bob altijd centraal staan in zijn werk: gastvrijheid en beleving.

Achtergrond 

Lees meer

Retailers

“Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer naar mijn werk ga"
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retailers

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retailers

“We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard”
Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij."

Retailers

“Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt”
Diederick Kraaijeveld van Oud Hout: "Elke plank heeft een verhaal."

Retailers

“Uit weggegooid materiaal iets begerenswaardigs maken”