Jouw CO2-neutrale vliegreis start in 2027

...

Zonder schaamte: vliegen op synthetische kerosine. Beeld: iStock.

Investeren in verantwoorde innovaties werkt. De Nederlandse startup Synkero ontwikkelt een nieuwe duurzame vliegtuigbrandstof - synthetische kerosine - waarmee je netto geen CO2 uitstoot. Maakt die vliegen al vanaf 2027 klimaatneutraal?



Vliegvakanties zijn eindeloos populair, vaak goedkoper dan per auto of trein, maar ook: slecht voor het milieu. Volgens het CBS was luchtvaart in 2020 verantwoordelijk voor 7,6 miljard kilo CO2, oftewel 4,4% van de totale Nederlandse uitstoot. Alternatieven zijn lastig te vinden. Want terwijl auto’s massaal overschakelen op elektrisch, komt het elektrische vliegtuig nog nauwelijks van de grond.

Moeten we de komende tijd maar fors minder vliegen dan? Niet als het aan de Amsterdamse startup Synkero ligt. Die stort zich volledig op de ontwikkeling van duurzame brandstof voor de huidige generatie passagiersvliegtuigen. Zoals de naam al doet vermoeden werkt Synkero aan synthetische kerosine. Dit is een brandstof die – in tegenstelling tot reguliere kerosine uit aardolie – wordt gemaakt met CO2 uit de lucht in plaats van fossiele bronnen. In de wereld van de luchtvaart noemen ze dat ook wel ‘e-fuel’ of Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Synkero maakt hun SAF uit groene waterstof en CO2. De benodigde CO2 halen ze uit de lucht; de elektrische energie en groene waterstof uit duurzame bronnen. Bij verbruik komt die CO2 weer vrij, maar netto voegt deze brandstof geen broeikasgassen toe aan de atmosfeer.

Synkero verwacht vanaf 2027 in het Amsterdamse havengebied jaarlijks 50.000 ton van deze CO2-neutrale kerosine te kunnen produceren en via een (nu al bestaande) pijplijn naar Schiphol te kunnen pompen. In de jaren daarna willen zij een internationaal netwerk van fabrieken bouwen voor schone brandstof. Meer weten? Kijk op synkero.com.

Nederland koploper in elektrisch vliegen?
Overigens staat ook elektrisch vliegen niet stil. Nederland wil daarmee zelfs internationaal koploper worden. Sterker nog: alle korteafstandsvluchten vanuit Nederland tot ongeveer 500 kilometer moeten vanaf 2050 volledig elektrisch zijn. Dat brengt je grofweg tot Londen, Parijs en Frankfurt. Voor bestemmingen die verder liggen, zijn er tegen die tijd vrijwel zeker duurzame kerosine-alternatieven. Van Synkero bijvoorbeeld. Hopen dat ze een beetje hun best doen daar in Amsterdam.

Lees meer

Geprinte vegan zalm met de smaak én structuur van 'echt'.

Features

Next level visvervangers: verse zalm uit de printer
Groeit jouw mobiel na een barst straks weer gewoon vanzelf heel?

Features

Zelfherstellend plastic binnenkort realiteit
Vegan leer is een veelbelovend alternatief en is het vaak niet van echt te onderscheiden.

Features

Vegan leer: hoe duurzaam is het?
Voor beleggers zit de toekomst vooral in groene energie.

Features

Miljardenwinsten uit aardolie; 'groen’ groeit op lange termijn
Aan steenkool verbruikt elke inwoner van de VS in 80 jaar 119,3 ton, een kubus van 5,2 meter hoog; aan aardolie zelfs 236,8 ton.

Features

Visueel: zoveel fossiele energie verbruik jij in je leven

Features

SFDR, WTF? Europees ‘keurmerk’ tegen greenwashing
Ouarzazate Solar Power Station in de Noordafrikaanse Drâa-Tafilalet regio in Marokko.

Features

Beleggen in zonne-energie: Afrika theoretisch het gunstigst
Ondergrondse schimmeldraden: natuurlijk materiaal met eindeloos veel mogelijkheden.

Features

Schimmels: veelbelovende groeimarkt voor plantaardig leer... en meer

Features

'Klimaatactieplan' legt de lat hoger

Features

Belasting op vastgoedbeleggingen: wat doet dat met jouw pensioen?