H&M start verkoop ‘pre-loved’ kleding in Duitse webshop

...

Victor Rybkin: "Pre-loved gaat niet alleen over tweedehandsmode en het uitbreiden van ons assortiment. Het is ook een stap in de richting van een circulaire toekomst." H&M

De Zweedse kledingretailer H&M verkoopt ook in Duitse webshop nu naast nieuwe ook gebruikte producten.



“Het uitgebreide online aanbod zal het voor klanten makkelijker maken om zowel gebruikte artikelen en producten als nieuwe producten te vinden”, zei het bedrijf medio augustus in een verklaring. "Gebruikers van het platform kunnen hierdoor “kiezen uit een breder scala van producten voor een nog uitgebreidere en handigere winkelervaring”. Het gebruikt-assortiment bestaat vooralsnog uit kleding, schoenen en accessoires voor volwassenen en kinderen. 

Gestart in Zweden

H&M startte begin dit jaar in Zweden met de verkoop van tweedehands artikelen op zijn eigen online platform. Duitsland is nu de eerste buitenlandse markt waar deze dienst wordt aangeboden. Ook daar werkt H&M met de reseller Sellpy, onderdeel van de H&M Group. Sellpy is sinds 2020 actief in Duitsland en biedt gebruikte artikelen van de merken van de groep en van externe labels.

Victor Rybkin, Sustainability Manager H&M Central Europe, lichtte de achtergrond van het project toe: "Pre-loved gaat niet alleen over tweedehandsmode en het uitbreiden van ons assortiment. Het is ook een stap in de richting van een circulaire toekomst voor de mode-industrie en het is belangrijk dat onze klanten deel uitmaken van de stap naar een meer circulaire industrie. We willen verandering stimuleren en tegelijkertijd onze klanten de best mogelijke winkelervaring bieden, in dit geval een geïntegreerde ervaring op hm.com.”

Ook andere markten

De kledingretailer is van plan om de integratie van tweedehands producten in zijn eigen online winkel verder uit te breiden. Het bedrijf zegt dat het van plan is "de dienst in de komende jaren uit te breiden naar andere markten, zodat nog meer klanten toegang krijgen tot tweedehands artikelen."

Met de verkoop van gebruikt wil de groep zijn duurzaamheidsstrategie een duwtje in de rug geven: "Naast een inspirerende winkelervaring is het verlengen van de levenscyclus van kledingstukken een van de vele stappen op weg naar circulaire mode. Dit ondersteunt H&M's doel om in 2040 een Net Zero-bedrijf te worden", aldus het bedrijf in een verklaring.

Naast H&M RE:WEAR

Vorig jaar startte H&M in Canada al een soortgelijk initiatief, H&M RE:WEAR. Daar kunnen Canadese particulieren gebruikte kleding van diverse merken verkopen en kopen, als op een online marktplaats gefaciliteerd door H&M. Op RE:WEAR staan inmiddels ruim 12.000 gebruikte items te koop van diverse merken waaronder naast H&M ook Nike, Zara, Lululemon, American Eagle, Gap en Forever21.

Dit is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen op FashionUnited.de.