Black Friday is 'Green' bij Dille & Kamille

...

Vrijdag 25 november is het Black Friday, het jaarlijkse kortingsfestival in retail. Toch doen steeds meer bedrijven daar niet aan mee. Zoals Dille & Kamille, Intratuin, Nomad, ANWB en Rituals. Die kiezen liever voor 'Green Friday' als duurzame tegenhanger. En die actie vindt veel bijval!



Dille & Kamille riep samen met Trees for All in 2018 al Green Friday in het leven als tegenreactie op koopgekte en stuntende winkels. Dit jaar pakt de keten het nog grootser aan. Op vrijdag 25 november sluiten alle 42 winkels in Nederland, België en Duitsland én de webwinkel een dag hun deuren. In plaats van 'koopjes schuiven' verzetten de medewerkers van Dille & Kamille een bult vrijwilligerswerk.

Dille & Kamille wil die dag ook klanten inspireren om de natuur te helpen in plaats van te winkelen. Bijvoorbeeld door een boswandeling te maken of door een voederplaats samen te stellen voor vogels. Want consuminderen is beter voor het milieu, redeneert het familiebedrijf.

Verschillende retailers hebben zich bij het idee aangesloten. Zo planten Intratuin, Nomad en de ANWB in samenwerking met Trees for All bomen in het Green Friday Forest. Rituals komt met Green Friday deals met 20-50% korting op verpakkingsvrije refills, en plant voor elke verkochte navulling een boom.

'Verwen Friday'
Steeds meer partijen twijfelen openlijk aan de relevantie van Black Friday. Want wie haal je je winkel binnen door korting te geven? Retailexpert Cor Molenaar zegt in een interview voor De Ondernemer dat mensen die binnenkomen koopjesjagers zijn, die eenmalig binnenkomen om je product in de aanbieding aan te schaffen en daarna niet meer terug keren. Als alternatief stelt Molenaar daarom de Verwen Friday voor, waarbij de meerwaarde zit in betere dienstverlening en klantenbinding. Ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels relativeert het belang van Black Friday: het fenomeen dient vooral de grote merken die dure campagnes kunnen voeren, maar leidt niet tot nieuwe of trouwere klanten, stelt hij op een blog op het ondernemersplatform.

Toch maar liever meedoen aan Green Friday dus? Dat kan door je aan te melden op www.greenfriday.nl. Voorwaarde hiervoor is dat je zelf geen Black Friday-kortingen biedt, je eigen Green Friday-campagne opzet en minimaal € 50 doneert voor de aanplant van minimaal 10 bomen.

Lees meer

Hoewel Finland voor driekwart is bedekt met bos, neemt het ontbossingspercentage in het land toe en blijven de herbeplantingspercentages achter.

Goed nieuws

Positief: Finland maakt ‘carbon-negatief’ bij wet verplicht

Goed nieuws

Opvallend: Decathlon verandert naam voor terugkoopservice

Goed nieuws

“Nederlands pensioenstelsel tweede beste ter wereld”

Goed nieuws

“Klimaatrisico’s vastgoed in onze portefeuille beperkt”