“Gezonde huidverzorging uit groente, zonder microplastics”

...

Angela (r) en Cathy Ursem van Food for Skin. Beeld: Wijnand van Till.

Wist jij dat veel schoonheids- en verzorgingsproducten stijf staan van de microplastics? Daarom ontwikkelden de zussen Angela en Cathy Ursem een eigen lijn huidverzorgingsmiddelen. Zonder minuscule vervuilers, uit groenteafval: ‘Food for Skin’. Angela legt uit.



Waarom stoppen fabrikanten in vredesnaam microplastics in cosmetica?

“Uit onderzoek van de Plastic Soup Foundation, waar wij partner van zijn, blijkt dat negen van de tien bestverkochte personal care-producten microplastics bevatten. Fabrikanten voegen die toe om hun producten soepel smeerbaar te maken. Het probleem is alleen dat die deeltjes zo minuscuul klein zijn dat je ze niet kunt filteren; ze verdwijnen via je doucheputje zó in het ecosysteem. Dat is slecht voor mensen, dieren, planten – de planeet. Terwijl er prima natuurlijke alternatieven zijn, zoals komkommerzaadolie, broccolizaadolie of zonnebloempitolie. Maar die zijn duurder.”

Jullie zagen een kans?

“Precies. Want er waren in 2019 maar een paar 100% natuurlijke merken zonder microplastics. En de producten die we konden vinden, werkten niet fijn op onze huid, of het merk en de verpakking spraken ons totaal niet aan. Toen zeiden we tegen elkaar: Waarom doen we dat dan niet zelf?”

...

.

...

.

“Natuurlijke alternatieven zijn er volop. Maar inderdaad: die zijn wat duurder”


Angela Ursem, Food for Skin

Waar begin je dan?

“Als je echt het verschil wilt maken, moet je het grondig aanpakken. We hebben onze producten ontwikkeld met een cosmetisch wetenschapper, een expert op het gebied van huid en het effect van producten. De huid is een levend onderdeel van ons lichaam; die heeft voeding nodig van binnenuit én van buitenaf. We weten uit onderzoek dat het eten van veel groente goed is voor je gezondheid, vanwege de vele vitamines en mineralen. Dat geldt net zo goed voor de buitenkant van je huid; een crème op zuiver plantaardige basis helpt je huidflora in balans te blijven.”

Groente eten én op je huid smeren?

“Precies – het beste is om het allebei te doen. We gebruiken uiteraard geen fijngeprakte groente, maar cosmetische oliën uit zaden, pitten en schillen van groente en planten. Voor onze receptuur zijn we vooral gaan kijken naar reststromen uit de voedingsindustrie. Neem bijvoorbeeld een fabrikant van pastasaus in Italië: die gebruikt van tomaten niet de zaden en de velletjes. Maar juist daaruit kan een laboratorium heel mooie ingrediënten halen. Dat geldt ook voor komkommerzaad en broccolizaad, die bevatten waardevolle oliën.”

…die anders in de groenbak belanden?

“Precies. Wat zo bijzonder is: ook traditionele cosmeticamerken gebruiken wel broccolizaadolie of komkommerzaadolie, maar lopen daar niet mee te koop. Wij vinden het belangrijk om te laten zien dat je natuurlijke reststromen kunt opwaarderen tot waardevolle ingrediënten, en dat je daarmee prachtige huidverzorgingsproducten kunt maken.”

“Microplastics tegengaan doen we in onze beleggingsportefeuille door bedrijven te stimuleren om minder kunststof te gebruiken, ook in verpakkingen en wegwerpplastic. We zijn er nog niet, maar gaan hard de goede kant op.”

Henk Groot, Pensioenfonds Detailhandel

...

.

...

.

Lekker circulair. Maken jullie meer van zulke bewuste keuzes?

“We werken met lokale Nederlandse partners, produceren in Almere en gebruiken glazen verpakkingen, omdat glas het best te recyclen is. Ons assortiment houden we simpel en no-nonsense. In de basis kan iedereen, man of vrouw, uit de voeten met drie producten: de Carrot cleanser, Tomato base cream en een van onze drie Serums op basis van komkommer, pompoen of avocado.”

Maken zulke keuzes jullie producten extra duur?

“We proberen de prijs zo toegankelijk mogelijk te houden én een financieel gezond bedrijf op te bouwen. We doen geen concessies op de kwaliteit van de ingrediënten en de producten – die staan op nummer 1. Daardoor zijn we niet goedkoop, maar ook niet mega-duur. Een pot van 50 ml kost bijvoorbeeld € 37,50; een starter-set met 3 miniproducten € 28,95.”

Hoe loopt dat inmiddels?

“We doen het als zussen nog steeds met z’n tweeën, met hulp van flink wat zzp’ers en stagiaires. Sinds onze lancering in november 2020 hebben we zo’n 3000 vaste particuliere klanten die vooral online onze producten bestellen. Onze producten liggen ook bij vijf schoonheidsspecialisten en we werken samen met individuele retailers en e-tailers.”

Waar willen jullie naartoe groeien?

“Met name retail en e-tail willen we verder uitbouwen: we willen binnen vijf tot tien jaar een bekende naam in Europa zijn als hét 100% duurzame alternatief in cosmetica. Om dat te bereiken, om op te vallen en echt impact te maken, moeten we tussen andere producenten staan. Dat is wat we willen: een bijdrage leveren aan een betere wereld. Samen maken we de beauty-industrie weer mooi!”

...

.

...

.

ANGELA EN CATHY URSEM

Food for Skin is opgericht door de zussen Angela en Cathy Ursem. Angela (49, Amsterdam) studeerde Bedrijfskunde en werkte voorheen als (interim) marketing manager bij diverse A-merken. Cathy (51, Wognum) volgde een opleiding tot schoonheidsspecialiste en heeft al jarenlang een eigen salon. Sinds eind 2020 brengen zij samen microplastics-vrije verzorgingsproducten op de markt, gemaakt uit groente-reststromen uit de voedingsindustrie, met de toepasselijke naam Food for Skin. Meer weten? Kijk op foodforskin.care.

...

.

...

.

Lees meer

“We zijn gestart met vijf soorten. Inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld.”

Retailers

“Gezonde groeimarkt: de eerste winkel in alcoholvrij speciaalbier”
Diederick Kraaijeveld van Oud Hout: "Elke plank heeft een verhaal."

Retailers

“Uit weggegooid materiaal iets begerenswaardigs maken”
Ton Aalbers: "Duurzaamheid gaat veel verder dan energiezuinig – het gaat ook om gezond en prettig."

Retailers

“Je huis heeft enorm veel invloed op je gezondheid”
Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij."

Retailers

“Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt”
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retailers

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"

Retailers

“Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer naar mijn werk ga"

Retailers

“Pensioen? Laat mij maar doorwerken”
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retailers

“We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard”
Alvin den Otter: "Ik houd van werken. Sterker nog, ik kom nooit aan mijn vakantiedagen toe."

Retailers

“Wie weet zet ik op mijn zestigste nog wel iets nieuws op“
Dominique Bosgraaf: "Het leven begint voor mijn gevoel pas net. Ik zou niet weten wat ik aan pensioen ga krijgen."

Retailers

“Als ik met pensioen ga, wil ik mijn eigen camping runnen”