“Gezonde groeimarkt: de eerste winkel in alcoholvrij speciaalbier”

...

“We zijn gestart met vijf soorten. Inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld.” Fotografie: Wijnand van Till.

Speciaalbieren zijn een enorme groeimarkt waarin wereldwijd miljarden euro's omgaan. In het spoor van dat succes groeit nu ook de belangstelling voor mooie, kleinschalig gebrouwen craft-bieren zónder alcohol. Dat inspireerde de geboren Limburgse bierliefhebber Raoul van Neer tot de eerste 100% alcoholvrije bierwinkel: OnderNulPuntVijf.com.



Een winkel voor alcoholvrij speciaalbier, hoezo dat?
“Da’s een mooie combinatie van factoren: van huis uit ben ik marketeer, innovatiemanager én bierliefhebber. Als geboren Limburger en opgegroeid in Brabant waren speciaalbieren nooit ver weg. Die markt is de laatste jaren enorm gegroeid, tot mijn grote plezier…”

Waarom per se alcoholvrij?
“Met alcohol moet je voorzichtig omgaan. Als Bourgondiër vast ik al jaren tussen Carnaval en Pasen: even het lichaam rust geven, en dus ook geen alcohol. Maar de bierliefhebber in mij wil ook dán kunnen genieten van een mooi glas bier. Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar de beste alcoholvrije bieren. Toen ontdekte ik ook dat daar nog niemand echt in was gespecialiseerd. Dus daar lag een kans: website inrichten, winkeltje beginnen en gáán.”

Een keuze uit overtuiging?
“Vooropgesteld; met alcoholhoudende bieren is niets mis, integendeel. Alcohol is een prachtige smaakversterker en over het algemeen kun je daar met mate prima van genieten. Maar we moeten ook de negatieve kanten niet wegmoffelen: je kunt er teveel van drinken, ziek van worden en verslaafd aan raken. Daarom vind ik het des te mooier dat we ook prachtige bieren zónder alcohol kunnen aanbieden. Met dezelfde volle, complexe smaken. En zonder die nadelen.”

"Alcoholvrij bier is sterk in opkomst. Niet alleen bij kleine lokale brouwerijtjes, maar ook bij grote brouwers zoals Heineken en AbInbev, waar wij in beleggen. Een gezonde ontwikkeling!”

Henk Groot, Pensioenfonds Detailhandel

...

Raoul van Neer: “We moeten af van het idee dat er alcohol in drank moet zitten om het écht lekker te maken.” Fotografie: Wijnand van Till.

...

Raoul van Neer: “We moeten af van het idee dat er alcohol in drank moet zitten om het écht lekker te maken.” Fotografie: Wijnand van Till.

“Als Bourgondiër vast ik tussen Carnaval en Pasen. Maar als bierliefhebber wil ik ook dán kunnen genieten van een mooi glas bier”


Raoul van Neer, OnderNulPuntVijf.com

Waar haal jij je bieren vandaan?
“Van over de hele wereld. We zijn gestart met vijf soorten, inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld. En daar houdt het niet op ook, iedere keer komen er weer nieuwe bij. Wat we trouwens ook merken: steeds meer brouwerijen brouwen uitsluitend alcoholvrij, niks anders.”

Wat loopt er vooral hard?
“Veel van onze klanten zijn bierliefhebbers die graag verschillende dingen proberen. Daarom verkopen we vaak pakketten met diverse merken en soorten. Zo kun je een ‘reis door de smaken’ maken. Met bieren waar je voor gaat zitten, waar je echt de tijd voor neemt.”

Wat zijn echte aanraders?
Big Drop en Lowtide uit Groot-Brittannië bijvoorbeeld, maar ook Two Roots en Wellbeing uit de VS. Je zou het misschien niet verwachten, maar ook uit Polen komen fantastische alcoholvrije bieren. Het aantal soorten is zeer uitgebreid en divers: van de Belgische klassiekers zoals blond, triple en kriek tot craft-bieren zoals stouts, porters en sours. Je kunt oneindig proeven van al dat lekkers. En zónder kater!”

(lees verder onder de foto)

...

"Het is een liefhebbersmarkt; we trekken klanten vanuit heel Nederland en zelfs heel Europa." Fotografie: Wijnand van Till.

...

"Het is een liefhebbersmarkt; we trekken klanten vanuit heel Nederland en zelfs heel Europa." Fotografie: Wijnand van Till.

Verkoop je vooral in je winkel of online?
“De fysieke winkel is alleen op zaterdagmiddag open; ongeveer 99 procent van onze omzet gaat via online. Dat was ook van meet af aan de insteek. Het is een liefhebbersmarkt; we trekken klanten vanuit heel Nederland en zelfs heel Europa, dus we versturen hier vooral pakketten. Ik ben in mijn eentje begonnen, inmiddels zijn we met drie personen. De groei zit er goed in.”

Is ‘alcoholvrij’ onderdeel van de trend naar bewuster, gezonder, meer verantwoord?
“Zeker! Alcoholvrij betekent niet dat er niets te genieten valt; het is ánders genieten. Als mensen hier binnenkomen met het idee ‘Da’s vast niks’, laat ik ze pas de deur uit als we iets hebben gevonden dat precies bij ze past. Daar krijg ik steevast heel positieve reacties op. We moeten af van het idee dat er alcohol in drank moet zitten om het écht lekker te maken. Die tijd is voorbij.”

Jullie ontvangen en versturen veel zware pakketten. Lekker duurzaam, not?
“Klopt, daar hebben wij ook over nagedacht. Er gaan hier honderden pakketten per maand de deur uit. Daarom planten we voor elk verzonden pakket een boom om de CO2-uitstoot te compenseren. En we proberen zoveel mogelijk bier in blik te verkopen. Dat is lichter, makkelijker te versturen en beter te recyclen.”

Alcoholvrij bier is korter houdbaar dan gewoon bier. Moet je wel eens weggooien?
“Nee. Die beperkte houdbaarheid is soms best een uitdaging, want niet elke soort loopt even hard. Maar daarom hebben we ons aangesloten bij TooGoodToGo, een organisatie die voedselverspilling helpt tegen te gaan en waar al meer dan zevenduizend Nederlandse bedrijven aan meedoen. Zo komen onze bieren altijd op tijd goed terecht. En hoeven wij niets weg te gooien.”


Meer lezen over ondernemen in alcoholvrij bier: wist je 0.0 inmiddels 7% van de Nederlandse biermarkt uitmaakt? Botanische bierbrouwer Lowlander van Frederik Kampmans haalt zelfs de helft van zijn omzet uit alcoholvrije bieren (en wil vanaf 2030 natuurpositief werken). Lees het interview op MT/Sprout.nl.

Lees meer

Angela (r) en Cathy Ursem van Food for Skin.

Retail Helden

"Gezonde huidverzorging uit groente, zonder microplastics"
Diederick Kraaijeveld van Oud Hout: "Elke plank heeft een verhaal."

Retail Helden

"Uit weggegooid materiaal iets begerenswaardigs maken"
Ton Aalbers: "Duurzaamheid gaat veel verder dan energiezuinig – het gaat ook om gezond en prettig."

Retail Helden

"Je huis heeft enorm veel invloed op je gezondheid"
Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij."

Retail Helden

"Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt"
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retail Helden

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"

Retail Helden

"Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer naar mijn werk ga"

Retail Helden

"Pensioen? Laat mij maar doorwerken"
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retail Helden

"We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard"
Elles Kempers: "Voor elk kilo hergebruikte spullen die je koopt bespaar je één kilo CO2. In het afgelopen jaar hebben we in totaal 33,3 miljoen kilo CO2 bespaard, vergelijkbaar met het effect van 4,4 miljoen bomen."

Retail Helden

"Met Het Goed maken we tweedehands eerste keus"
Jules Schneider: "Alleen maar superslanke professionele fotomodellen is niet meer van deze tijd."

Retail Helden

"Ik wil dat iedereen zich trots en mooi kan voelen"